محل تبلیغات شما

 

می پسندم 2 نمی پسندم

این سوال دو بعد دارد : بعد تاریخی و بعد منطقی.
بعد تاریخی :
از منظر تاریخی سوال به این بر می گردد که چه عواملی باعث اسلام آوردن نیاکان ما شده تا این دین در فرهنگ ما وارد شود و پایندگی یابد و ما را نیز در بر گیرد . طبیعی است پاسخ این سوال را باید در تاریخ کشورمان بویژه در بعد فرهنگی ، دینی و ی و اجتماعی بیابیم. با توجه به اینکه دین حاکم بر کشور ما پیش از اسلام آیین زرتشتی بوده و نظام ی ساسانی نیز همبستگی عمیقی با آن داشته است نگاهی فشرده به آن می اندازیم و در خلال آن راز اسلامگرایی ایرانیان را در می یابیم .
آیین زرتشتی
در رابطه با آیین زرتشت ابهامات و اشکالات متعددى وجود دارند. برخى از این اشکالات جنبه تاریخى دارند، برخى کلامى و اعتقادى‏اند، بعضى مربوط به وثاقت کتاب آسمانى و اشکالاتى نیز راجع به حوزه‏هاى اخلاقى و رفتارى و یا نظام اجتماعى و خانوادگى آن مربوط مى‏شود. اکنون به اختصار به پاره‏اى از این موارد اشاره مى‏کنیم.
T}یک. نظرگاه تاریخى‏{T
اطلاع دقیقى پیرامون زمان پیدایش و ظهور زرتشت به عنوان پیامبر آیین مزدیسنى وجود ندارد. برخى از دانشمندان مانند هوسینگ در اصل وجود او تردید کرده و چون رستم و اسنفدیار شخصیتى موهوم دانسته‏اند.V}بنگرید : شهید مطهرى، مجموعه آثار، ج 14، ص 239، قم و تهران : صدرا، چاپ هشتم، 1383. {V بعضى تاریخ ظهور او را 600 و برخى تا 6000 سال قبل از میلاد دانسته‏اند. قول مشهور آن است که او 660 سال پیش از میلاد پا به جهان گذاشته و سى سال بعد دعوى نبوت کرده و V}بنگرید : . همچنین در مورد این که واقعاً او پیامبرى‏
الف. حسین توفیقى، همان، ج 14، ص 6.
ب. جان بى‏ناس، تاریخ جامع ادیان، ترجمه على اصغر حکمت، ص 453.
ج. دین ایران باستان، ص 8.
V}بنگرید : محل تولد وى نیز مردد بین رى، آذربایجان، افغانستان، فلسطین، خوارزم و فارس است‏د. شهید مطهرى، مجموعه آثار، ج 14، ص 6.{V
الف. حسین توفیقى، آشنایى با ادیان بزرگ، ص 57 و 58.
ب. ابراهیم پورداود، اوستا، ص 28. {V
به سال 583 ق.م در آتشکده بلخ به دست تورانیان کشته شده است.ج. دین ایران باستان، ص 5. برگزیده از سوى خداست یا نه، اطلاع دقیقى در دست نیست و مسلمانان صرفا به استناد منابع دینى خود - نه با اتکا به ادله تاریخى - برخى برآنند که آنچه در نصوص اسلامى به ویژه در قرآن به عنوان . بنابراین فارغ از برخورد اسلام و مسلمانان با پیروان زرتشت و آیین او؛ هیچ دلیلى بر اعتبار و بنیاد الهى آن وجود ندارد و حتى اعراب زیرسلطه ساسانیان نیز آیین مجوس در ردیف ادیان وحیانى و داراى کتاب در برابر مشرکین قرار گرفته غیر از آیین زرتشتى موجود است و با آن تفاوت‏هاى اساسى دارد.
با زرتشتیان هم چون اهل کتاب رفتار نموده‏اندجهت آگاهى بیشتر در این باره بنگرید : رسول رضوى، بازکاوى تاریخ و آموزه‏هاى زرتشت (مق)، معارف (ماهنامه)، ش 49. آنان را اهل کتاب نمى‏شناختند.V}بنگرید : همان، ص .{

چرا ما مسلمان شدیم

نگاه قرآن به کتاب‌های آسمانی پیشین

تاثیر خشکی در گندم

ص ,آیین ,برخى ,نیز ,ج ,وجود ,14، ص ,ج 14، ,اهل کتاب ,ص 6 ,شهید مطهرى، ,مطهرى، مجموعه آثار، ,شهید مطهرى، مجموعه

مشخصات

تبلیغات

محل تبلیغات شما

آخرین ارسال ها

برترین جستجو ها

آخرین جستجو ها

واگویه های دل با "خودم"... کتابخانه ریحانه النبی سروستان شهرضا