می پسندم 2 نمی پسندم | این سوال دو بعد دارد : بعد تاریخی و بعد منطقی. بعد تاریخی : از منظر تاریخی سوال به این بر می گردد که چه عواملی باعث اسلام آوردن نیاکان ما شده تا این دین در فرهنگ ما وارد شود و پایندگی یابد و ما را نیز در بر گیرد . طبیعی است پاسخ این سوال را باید در تاریخ کشورمان بویژه در بعد فرهنگی ، دینی و ی و اجتماعی بیابیم. با توجه به اینکه دین حاکم بر کشور ما پیش از اسلام آیین زرتشتی بوده و نظام ی ساسانی نیز همبستگی عمیقی با آن داشته است نگاهی فشرده به آن می اندازیم و در خلال آن راز اسلامگرایی ایرانیان را در می یابیم . آیین زرتشتی در رابطه با آیین زرتشت ابهامات و اشکالات متعددى وجود دارند. برخى از این اشکالات جنبه تاریخى دارند، برخى کلامى و اعتقادىاند، بعضى مربوط به وثاقت کتاب آسمانى و اشکالاتى نیز راجع به حوزههاى اخلاقى و رفتارى و یا نظام اجتماعى و خانوادگى آن مربوط مىشود. اکنون به اختصار به پارهاى از این موارد اشاره مىکنیم. T}یک. نظرگاه تاریخى{T اطلاع دقیقى پیرامون زمان پیدایش و ظهور زرتشت به عنوان پیامبر آیین مزدیسنى وجود ندارد. برخى از دانشمندان مانند هوسینگ در اصل وجود او تردید کرده و چون رستم و اسنفدیار شخصیتى موهوم دانستهاند.V}بنگرید : شهید مطهرى، مجموعه آثار، ج 14، ص 239، قم و تهران : صدرا، چاپ هشتم، 1383. {V بعضى تاریخ ظهور او را 600 و برخى تا 6000 سال قبل از میلاد دانستهاند. قول مشهور آن است که او 660 سال پیش از میلاد پا به جهان گذاشته و سى سال بعد دعوى نبوت کرده و V}بنگرید : . همچنین در مورد این که واقعاً او پیامبرى الف. حسین توفیقى، همان، ج 14، ص 6. ب. جان بىناس، تاریخ جامع ادیان، ترجمه على اصغر حکمت، ص 453. ج. دین ایران باستان، ص 8. V}بنگرید : محل تولد وى نیز مردد بین رى، آذربایجان، افغانستان، فلسطین، خوارزم و فارس استد. شهید مطهرى، مجموعه آثار، ج 14، ص 6.{V الف. حسین توفیقى، آشنایى با ادیان بزرگ، ص 57 و 58. ب. ابراهیم پورداود، اوستا، ص 28. {V به سال 583 ق.م در آتشکده بلخ به دست تورانیان کشته شده است.ج. دین ایران باستان، ص 5. برگزیده از سوى خداست یا نه، اطلاع دقیقى در دست نیست و مسلمانان صرفا به استناد منابع دینى خود - نه با اتکا به ادله تاریخى - برخى برآنند که آنچه در نصوص اسلامى به ویژه در قرآن به عنوان . بنابراین فارغ از برخورد اسلام و مسلمانان با پیروان زرتشت و آیین او؛ هیچ دلیلى بر اعتبار و بنیاد الهى آن وجود ندارد و حتى اعراب زیرسلطه ساسانیان نیز آیین مجوس در ردیف ادیان وحیانى و داراى کتاب در برابر مشرکین قرار گرفته غیر از آیین زرتشتى موجود است و با آن تفاوتهاى اساسى دارد. با زرتشتیان هم چون اهل کتاب رفتار نمودهاندجهت آگاهى بیشتر در این باره بنگرید : رسول رضوى، بازکاوى تاریخ و آموزههاى زرتشت (مق)، معارف (ماهنامه)، ش 49. آنان را اهل کتاب نمىشناختند.V}بنگرید : همان، ص .{ |
چرا ما مسلمان شدیم
نگاه قرآن به کتابهای آسمانی پیشین
تاثیر خشکی در گندم
ص ,آیین ,برخى ,نیز ,ج ,وجود ,14، ص ,ج 14، ,اهل کتاب ,ص 6 ,شهید مطهرى، ,مطهرى، مجموعه آثار، ,شهید مطهرى، مجموعه
درباره این سایت