محل تبلیغات شما

 

می پسندم 2 نمی پسندم

این سوال دو بعد دارد : بعد تاریخی و بعد منطقی.
بعد تاریخی :
از منظر تاریخی سوال به این بر می گردد که چه عواملی باعث اسلام آوردن نیاکان ما شده تا این دین در فرهنگ ما وارد شود و پایندگی یابد و ما را نیز در بر گیرد . طبیعی است پاسخ این سوال را باید در تاریخ کشورمان بویژه در بعد فرهنگی ، دینی و ی و اجتماعی بیابیم. با توجه به اینکه دین حاکم بر کشور ما پیش از اسلام آیین زرتشتی بوده و نظام ی ساسانی نیز همبستگی عمیقی با آن داشته است نگاهی فشرده به آن می اندازیم و در خلال آن راز اسلامگرایی ایرانیان را در می یابیم .
آیین زرتشتی
در رابطه با آیین زرتشت ابهامات و اشکالات متعددى وجود دارند. برخى از این اشکالات جنبه تاریخى دارند، برخى کلامى و اعتقادى‏اند، بعضى مربوط به وثاقت کتاب آسمانى و اشکالاتى نیز راجع به حوزه‏هاى اخلاقى و رفتارى و یا نظام اجتماعى و خانوادگى آن مربوط مى‏شود. اکنون به اختصار به پاره‏اى از این موارد اشاره مى‏کنیم.
T}یک. نظرگاه تاریخى‏{T
اطلاع دقیقى پیرامون زمان پیدایش و ظهور زرتشت به عنوان پیامبر آیین مزدیسنى وجود ندارد. برخى از دانشمندان مانند هوسینگ در اصل وجود او تردید کرده و چون رستم و اسنفدیار شخصیتى موهوم دانسته‏اند.V}بنگرید : شهید مطهرى، مجموعه آثار، ج 14، ص 239، قم و تهران : صدرا، چاپ هشتم، 1383. {V بعضى تاریخ ظهور او را 600 و برخى تا 6000 سال قبل از میلاد دانسته‏اند. قول مشهور آن است که او 660 سال پیش از میلاد پا به جهان گذاشته و سى سال بعد دعوى نبوت کرده و V}بنگرید : . همچنین در مورد این که واقعاً او پیامبرى‏
الف. حسین توفیقى، همان، ج 14، ص 6.
ب. جان بى‏ناس، تاریخ جامع ادیان، ترجمه على اصغر حکمت، ص 453.
ج. دین ایران باستان، ص 8.
V}بنگرید : محل تولد وى نیز مردد بین رى، آذربایجان، افغانستان، فلسطین، خوارزم و فارس است‏د. شهید مطهرى، مجموعه آثار، ج 14، ص 6.{V
الف. حسین توفیقى، آشنایى با ادیان بزرگ، ص 57 و 58.
ب. ابراهیم پورداود، اوستا، ص 28. {V
به سال 583 ق.م در آتشکده بلخ به دست تورانیان کشته شده است.ج. دین ایران باستان، ص 5. برگزیده از سوى خداست یا نه، اطلاع دقیقى در دست نیست و مسلمانان صرفا به استناد منابع دینى خود - نه با اتکا به ادله تاریخى - برخى برآنند که آنچه در نصوص اسلامى به ویژه در قرآن به عنوان . بنابراین فارغ از برخورد اسلام و مسلمانان با پیروان زرتشت و آیین او؛ هیچ دلیلى بر اعتبار و بنیاد الهى آن وجود ندارد و حتى اعراب زیرسلطه ساسانیان نیز آیین مجوس در ردیف ادیان وحیانى و داراى کتاب در برابر مشرکین قرار گرفته غیر از آیین زرتشتى موجود است و با آن تفاوت‏هاى اساسى دارد.
با زرتشتیان هم چون اهل کتاب رفتار نموده‏اندجهت آگاهى بیشتر در این باره بنگرید : رسول رضوى، بازکاوى تاریخ و آموزه‏هاى زرتشت (مق)، معارف (ماهنامه)، ش 49. آنان را اهل کتاب نمى‏شناختند.V}بنگرید : همان، ص .{

چرا ما مسلمان شدیم

نگاه قرآن به کتاب‌های آسمانی پیشین

تاثیر خشکی در گندم

ص ,آیین ,برخى ,نیز ,ج ,وجود ,14، ص ,ج 14، ,اهل کتاب ,ص 6 ,شهید مطهرى، ,مطهرى، مجموعه آثار، ,شهید مطهرى، مجموعه

مشخصات

تبلیغات

محل تبلیغات شما

آخرین ارسال ها

برترین جستجو ها

آخرین جستجو ها